søndag 21. juli 2013

Tilbake til striskjorta

Årets sommer gikk fort. Vel tilbake i førstehjemmet og klar for jobb i morra, kan vi konstatere at sommerferien forløp på følgende måte:
1) mye arbeid på renoveringsfronten
2) dårligere vær enn vanlig - lave temperaturer og skydekke. Kveitebleik ved hjemkomst, litt brun i front og hvit på baksida.
3) mindre besøk enn vanlig. Greit nok - huset har under store deler av tiden ikke vært særlig innbydende eller presentabelt pga vindusbytte, tapetsering mm.
4) mye mat; fiskemat fra onkel Geir og flere gode fellesmiddager både hjemme og på restaurant.

Av planlagte prosjekter fikk vi fullført eller igangsatt de fleste. Gelenderet/leveggen/reingjerdet på verandaen er renset og malt. Spisestua er ferdig  renovert, vardagsrummet har fått nye vindu og skal etter planen pusses opp neste år. Det blir spennende for der planlegger frugan at furugulvet skal slipes og lakkes. Ny ytterdør er kommet på plass og gammeldøra pryder bodveggen. Vindu til gutterommet og verandadør til kjøkkenet ble bestilt tidlig men er ikke kommet enda. Det blir høstprosjekt for kjøkkendøra og påskeprosjekt for vinduet på gutterommet - om leveransen kommer før snøen.

Plattene som skulle beises ble ferdige i siste liten (les: lørdag halvtimen før vi dro) - spredt regn de siste dagene gjorde det vanskelig. Dessuten var det partiet utenfor utgangsdøra som skulle beises, og med dugg og kaldt om natta ble dette vanskelig siden ytterdøra er eneste vei inn/ut av huset. Fredag var det oppholdsvær og passe varmt - frugan fikk alle ut av huset med klær, sko, penger tlf osv - låste ytterdøra og beiset platten som var renset et par dager i forkant. Sammen med tantefamilien dro vi til Happaranda på gocart. Beregningen var at det ble tilstrekkelig mange timer borte til å få tørket beisen tilstrekkelig. På hjemtur var vi innom Sangis for å spise middag på Sibylla. Der var kommet en ny restaurant som vi satset på å prøve - dagen etter åpning. Grei mat! Pizza og kebab på nivå med Trocadero fant vi ut.

Vi var borte fra 14 til 20 - og beisen var langt fra tørr!! Vi søkte dekning i rødstugan og ventet på bedring. Gubben som er av det utålmodige slaget, la etterhvert plank i "gangveg" til ytterdøra slik at adkomst var berget. Om go-carten er det å si at den var gutteartig. Frugan og tanten var observatører mens guttene (både store og små) var begeistret. Onkel reiv i en ekstrarunde på arvingene da Kaja fikk sin runde. Tantejenta var litt reservert i starten, men ble modigere etterhvert med faren til hjelp. Klipp fra runden der Håkon, Torjus, Tor-Ivar samt Geir og Petter (i samme bil) finnes her.

Om været - dårligste siden vi startet å feriere i stugan. Kaldt, sur vind og mye skyer oppsummerer elendigheten. Vi har hatt gode dager innimellom - om enn få og med lavere temp enn normalt. Kan det skyldes at vi satte opp basseng i år? En slags nesestyver fra naturen for at vi er så freidige og innbille oss at vi trenger avkjøling...? Selv om vi har klaget en del på været må vi minne oss selv på at dårlig vær og dårlig vær er to forskjellige ting. Vi kom hjem til dårlig sommervær.... 11 grader, regn og skodde. Ja, og hvis man skal klage på annet enn været, så har valutakursen gitt oss en dårlig agio. Normalt har vi fått en 10-15 prosent billigere svenskekrone, i år har den vært helt ned i 5-6 prosent, også historisk dårlig i vår saga.  Vi har på ingen måte latt det påvirke forbruket eller humøret, vi har bare registrert det og lurt på om trenden fortsetter? I så fall blir det som i gamle dager, vi har vel opplevd før at svenskekrona har vært dyrere enn vår.

Neste år ønsker vi oss selvfølgelig bedre vær. Strategien blir å -om mulig-  ta ferien senere i håp om bedre væruttelling, store og små kan bli brakkesyk av innesitting. Ungene har vært mer inne enn normalt og lite tid i bassenget forståelig nok. Aller mest tid har de brukt på fisking. Jakten på storgjedda har gått hele sommeren, og storgjedda leder så langt 2-0, selv om onkel Geir har kastet seg inn i slaget.

I år har vi hatt lite besøk. Kun ett planlagt; Hege og Anders og det var svært koselig. Neste år drar vi til dem i Värmland og det gleder vi oss til, selv om det innebærer færre døgn i gulstugan. Ann-Sylvi og Thormod kom innom samtidig som Hege og Anders og overnattet ikke. De er innom hvert år og vi håper at vi får dem i pensjon en natt eller to på deres neste roadtrip. Stugevennene Inger, Torbjørn og Kaja har også vært innom pr sykkel et par ganger - de har bodd på Frevisøren. De vet de har fast "asfaltplass" ved stugan når de ønsker. I år hadde de caravanfølge og vi hadde hendene fulle, så asfaltplassen fikk hvile. Bendicte m fam har også vært innom en snabbis.  Vi har ikke hatt naboene på kalas eller fika heller, verken de fastboende eller skolstugans folk. For kort ferie eller for mye å gjøre helt enkelt. For skolstugan og grannen tenker vi at vi kan få til middag/samling til høsten.

Om maten; alt for mye alt for ofte og alt for godt. For noen (les frugan) vil dette gi uker og måneder med regime for å klærne i rett skikk igjen. På hjemvei hadde vi ikke kjølebagen full av bacon og kjött, den var fylt av boknafisk, kveite mm fra onkel Geir. Heldige oss! Ut fra årets bilder i bloggen vises det at det har vært mye mat i mange sammenhenger. Det har vært mange "hvite" dager, flere enn normalt - uten at det gjør noe. Vi har fått smakt oss gjennom nye sorter og fått oss en effektiv kjøle-remedie som vil komme godt med en varm sommeraften.

Uteområdene er langt fra ferdig - men det er blitt trivelig å være på utsida av huset likevel. Det er plantet og sådd innimellom - og smått om senn begynner omgivelsene å ta form. Neste år skal vi jobbe mer på ute/plattfronten. Om været også blir bedre blir vi nok mye ute - det er iallefall målet.