fredag 11. juli 2014

Sol og sommer - første rapport

Starten av ferien i sommarstugan har vært travel - bloggen har fått vente.

Travle sommartider til tross - vi har det bra! Sol, sol, sol og til tider mer varme enn vi har godt av. Heldigvis er den norrlandske sommernatten stort sett kjølig nok til å gi oss overskudd til gule, varme dager.

Vi kom frem til oppvarmet hus (bare 3 grader i sommernatten ved ankomst) natt til lørdag - ferien startet fredag etter jobb og da kjøres det. Da vi kom frem ble vi servert suppe av skolstugenaboene som kom et par timer før oss. Også bestemor og bestefar kom samme kveld som oss, dog tidligere - vi rakk innom dem også før vi pakket ut og tok kveld.

De første dagene ble brukt utomhus i sol og varme, vi rigget utemøbler og gjorde "høyonna" i hagen. Arvingene monterte trampoline og utforsket nabolaget pr sykkel og pr båt - fisketurene var også hyppige i børjan, som alltid. Og, - båten ble satt ut - i år med ny og større motor som onkel har skaffet.

Sammen med de voksne i skolstugan ble første søndag i ferien brukt på loppis-jakt, først i Risøgrund og så videre til Näsbyn og i sentrum. I sentrum fant vi ingen åpen loppis. For vår del ble fangsten en Abba-LP. Nostalgi!

Mandag tok frugene i skolstugan og gulstugan på vei til IKEA sent på ettermiddagen. Der gjorde vi ny rekord i hurtigshopping. Åpningstidene er redusert fra 20 til 19 og vi kom 18:50. Det ble ekspresshandel, noe vi kunne vært foruten.

Så fulgte 3 dager med regn. Da tok inneaktivitetene fart. Vi startet ferdigstilling av stua etter å ha anskaffet nødvendige materialer. Vi startet forsiktig og koset oss på kveldstid med kortspill - en amerikanervendetta er startet med skolstugans folk, den vil neppe ta slutt med denne sommeren...

Siste dagen med regn, fredag, rullet en stor og flott bobil opp i rødstugan bredvid - hos bestemor og bestefar. Det far frugans tante og onkel som kom på visitt - helt uanmeldt og veldig koselig. Samme kveld fikk vi også besøk av gubbens kusin og mann. De er på årlig visitt og i år fikk vi de med på overnatting i gjestestugan. Det ble en hyggelig kveld og heldigvis var besøket sporty nok til å takle det totale kaoset som rådet innomhus pga oppussinga av stua. De dro videre lørdag etter frokost og vi brukte helga til å ferdigstille stua og nyte godværet som dukket opp igjen lørdag.

Søndag dro arvingene og gubbene i skolstugan og gulstugan til kunstgresset i Risøgrund for fotballspill. Ved hjemkomst tok skolstugans gubbe hele kobblet med barn med på Frevisören for bading. Frugene nøt en rolig dag i solveggen. Samme kveld kom tantefamilien til rødstugan bredvid. Liv i leiren! Det ble likevel tidlig kveld for stugans folk, særlig guttene var preget av en aktiv utedag.

Tirsdag dro guttene og tantefolket på go-cart - frugan ble hjemme og passet solen. Samme kveld var vi i bursdag hos skolstugans gubbe, der var det mange trivelige folk og god mat og drikke. En varm kveld som vi avsluttet ute på terrassen hos jubilanten med forfriskende fludium. Herlig med varme sommerkvelder (med lite mygg og ingen klegg).

Onsdag var nesten drepende varm. Frugan og gubben fant ut at det var en passende dag å lufte båten. En tur pr båt til Frevisören ble ansett å være passe kjølende i den dirrende heten. Og dermed; hele familien til båten, med alt det drasset som følger med. Vi fikk bakket ut av bommen og så var det stopp! Vi drev utpå mens "ikke-mekanikerne" ikke fikk til motoren - gubben tok årene fatt og fikk oss i land. Vi tok drasset og labbet til bilen og kjørte til havsbadet, behagelig tur i aircondisjonert bil...

På stranda ble vi forent med tantefolket og skolstugans folk og hadde det varmt og trivelig. Vannet var passe avkjølende for dem som trengte det. Ungene trengte det mest, virket det som. Noen var knapt nok i land.

Gubben, frugan og eldste arving avbrøt strandlivets gleder og satte kursen til Luleå for å hente en kompis for noen dagers stugeferie. Ferden fram og tilbake gikk radig - ikke engang Storhedens gleder fikk utsatt returen til sommerkvelden i den gule stugan.

Dagen i dag (torsdag) har vært nok en jubel dag. Sola har gledet oss hele dagen, dog ikke så varmt som tidligere i uka, men varmt nok. Ny milepæl er nådd i stugehistorien; siste vindu er skiftet! Gutterommet har omsider fått nytt vindu, nå gjenstår bare jobben med å gjøre rommet like fint som fønsteret... Ikke nok med det, vi var bedt til middag i rødstugan hos bestemor og bestefar og tantefamilien. Boknafisk med godt tilbehør - servert i solveggen. O lykke! Onkel kan bokne fisk og velsignet er vi som har en "fisker" i familien. Fantastisk godt! Takk for maten :)